• Header_fotolijstjes_kind_1500x250

Spelletjes

Kleurboerd spultsje

Een leuk bordspel uit de oude doos is Sint Piter’s Kleurboerd Spultsje. Wanneer je thuis 6 pionnen hebt met verschillende kleurtjes en een dobbelsteen met ook 6 verschillende kleuren, dan kan je aan de gang. Je kunt het speelbord uitprinten, maar het staat ook in de fotowinkel van deze site. Daar kun je het in hoge resolutie bestellen, zelfs als puzzel! Let wel op dat er niet een gedeelte van de afbeelding wordt 'afgesneden'. Een gedeelte van de winst gaat naar het Sint Piter Komitee.

Wat heb je nodig?

• Zes pionnen (blauw, paars, rood, wit, geel en groen)
• Een dobbelsteen met deze zes kleuren erop.
• Het speelbord.

Begin:

• Zet je pion op het rondje van dezelfde kleur.
• Gooi om de beurt.
• Bij ieder plaatje hoort een spelregel.

Plaatje 1:
Goed zo, ga verder naar het volgende blauwe vakje.
Plaatje 2:
O, jee. Swarte Pyt heeft een scheur in de zak. Ga terug en zet je pion op het eerste rode vakje.
Plaatje 3:
Zing jij eens een liedje voor Sint Piter.
Plaatje 4:
Je mag nog een keer gooien.
Plaatje 5:
Ga verder naar plaatje 7.
Plaatje 6:
Ga terug naar Sint Piter (plaatje 4) en zeg tegen hem dat Swarte Pyt op hem wacht. Daarna mag je nog een keer gooien.
Plaatje 7:
Swarte Pyt strooit pepernoten. Jij moet helpen zoeken. Sla één beurt over.
Plaatje 8:
Jij mag meevaren op de stoomboot en bij het volgende blauwe vak uitstappen.
Plaatje 9:
Zo je bent er bijna. Je mag verder naar het laatste rode vakje.
Plaatje 10:
Je moet drie keer gooien en proberen om groen te gooien.

Is dit gelukt dan is het spelletje voor jou uit. Je mag jouw pion op het vakje van jouw kleur zetten.
Is het niet gelukt, dan moet je terug naar het vorige groene vakje.

Slot:

Ieder moet op z’n eigen kleur eindigen in het midden.

Swarte Pytespul

Dit Swarte Pytespul lijkt op Ganzebord. Het moet gespeeld worden met een dobbelsteen. De deelnemers moeten allemaal een pion hebben. Het spel begint bij START. Eerst moet iedereen een keer gooien. Wie het hoogst gooit, mag beginnen. Daarna ga je zover vooruit als je ogen gooit. Als je op een plaatsje komt, dan krijgt je een opdracht. Die opdrachten staan hieronder. As je een 6 gooit, mag je daarna nog een keer gooien.

swartepitespul

 

 

 

 

Klik op de afbeeldingen om deze te downloaden en te printen. Het bord is op A3 formaat.

• Nr 2: Er ligt een ladder bij het thuis. Ga 2 huizen verder.
• Nr 5: Je durft niet te springen. Je moet 2 beuren overslaan.
• Nr 9: Je schrikt van een kat. Je mag 1 huis verder.
• Nr 12: Kinderen zingen een liedje.  Je mag nog een keer gooien.
• Nr 16: Je hebt pakjes zonder naam. Ga terug naar START.
• Nr 18: Hier is geen schoorsteen. Je mag naar nummer 21.
• Nr 22: Je blijft hangen. Je moet eerst 6 gooien, voordat je verder mag.
• Nr 25: Een glad dak. Je mag 2 huizen vooruit.
• Nr 28: De schoorsteen rookt. Je moet 1 beurt overslaan.
• Nr 32: Je heb de pakjes vergeten. Je moet 3 huizen terug.
• Nr 37: Het laatste huis. Je bent er!

Geheimtaal

Met Sint Piter gaat het er wel eens geheimzinnig aan toe. Iedereen mag niet alles weten. Als je iets wilt vertellen dat niet iedereen mag weten, dan kun je het best in geheime taal een briefje schrijven. Je moet dan natuurlijk wel iets afspreken met de persoon die de brief krijgt.

Bijvoorbeeld:

EJPAEK SEJSTOODAK NÛJ YW ELLIS.

Draai de zin maar eens om en dan zie je wat er staat.

Je kunt ook de woorden omdraaien.
Bijvoorbeeld:

TID TEKIL LOW SEENIS.

Natuurlijk kan er ook voor elke letter een bepaald teken bedacht worden. Dan moet je wel 26 tekens bedenken, want er zitten 26 letters in het alfabet.

geheimtaal

 

 

 

 

 

 

 

 

Maar snel aan de slag en succes!

Dobbelen en tekenen

tekenen en dobbelen zwarte-piet

 

 

 

 

 

Wat heb je nodig:

• tekenpapier
• potlood
• een dobbelsteen.

Elke speler gooit om de beurt met een dobbelsteen. Je mag pas beginnen als je 6 gegooit hebt.
Om Swarte Pyt te kunnen tekenen, moet je beslist in deze volgorde gooien:
tekenen-uitleg en dobbelen

 

 

 

 

 

Klik op de afbeelding om de tekening met uitleg te downloaden.

Letterhussel

Nederlands voorbeeld:

• kebre = beker
• rekkik
• kenda
• tomotorbo
• jaskep
• toua

Frysk foarbyld:

• tewter = wetter
• hndrey
• daek
• arlewot
• neitigr
• túprenip

letterhussel

 

 

 

 

 

 

Pipertnútenrace

• Soargje foar in stel ytstokjes.
• Lis op de iene tafel in soad pipernuten.
• Set op de oare tafel in leech skaaltsje.
• Stel de tiid foar it spul fêst.
• Besykje hieltyd 1 pipernút op de stokjes oer te bringen nei it skaaltsje.
• Twa teams tsjin elkoar, kin ek, en oars… de tiid.

pipernutrace